Fundacja Miejsce Uwagi oraz Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN zapraszają na cykl spotkań i warsztatów „Warstwy pamięci”. W dniach 17-18 listopada w kortowskim Centrum Ekspozycyjnym „Stara Kotłownia” gościć będą m.in.: Mikołaj Grynberg, prof. Robert Traba, prof. Ruth Leiserowitz, Robert Więckiewicz i Mikołaj Trzaska. W Galerii Wydziału Sztuki UWM czeka na Was także wystawa Anny Sadowskiej – „Obieg nie całkiem zamknięty”.
Cykl spotkań i warsztatów dla dzieci oraz dorosłych „Warstwy pamięci” ma zwrócić uwagę na rolę mniejszości, które zamieszkiwały kiedyś region Warmii i Mazur. Wszystkie wydarzenia są bezpłatne i (poza warsztatami) odbywają się w Centrum Ekspozycyjnym Stara Kotłownia w Kortowie (ul. Prawocheńskiego 9). Wezmą w nich udział także naukowcy z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
PROGRAM
17.11.2023 (piątek)
19:00 Projekcja filmu Mikołaja Grynberga „Dowód tożsamości”
20:00 Rozmowa z Mikołajem Grynbergiem. Prowadzenie Joanna Chmarzyńska – Golińska i Mikołaj Trzaska.
18.11.2023 (sobota)
10:00 – 13:00 „Sztuka wspólnego bycia”. Warsztaty dla dzieci. Prowadzenie: Anna Drońska i Joanna Kaczmarczyk. Miejsce: Wydział Sztuki UWM, ul. ul. Szrajbera 11. OBOWIĄZUJĄ ZAPISY na Biuro@miejsceuwagi.pl.
10:00 – 12:00 Spacer po Kortowie. Czytanie zapomnianego krajobrazu. Michał Woźnica, Kacper Kozłowski.
Zbiórka: Centrum Ekspozycyjne Stara Kotłownia, ul. Prawocheńskiego 9.
12:00 – 15:00 Warsztaty kulinarne inspirowane kuchnią regionalną i żydowską. Prowadzenie: Tomasz Derdoń/Kwaśne Drzewo Sauerbaum/Warming Kulinarne Biuro Podróży. Miejsce: Kawiarnia „Moja”, Stare Miasto 17/21. OBOWIĄZUJĄ ZAPISY na Biuro@miejsceuwagi.pl.
15:00 – 15:15 „Znikające tożsamości – o etniczności w świadomości społecznej”. Prezentacja badania socjologicznego – Sylwia Bąba, Research Collective.
15:20 – 16:30 „Międzypokoleniowy przekaz traumy” – wykład Joanny Chmarzyńskiej-Golińskiej.
16:30 – 17:45 „Tutejsi: pamięć i tożsamość. Debata o niechcianym dziedzictwie.” Prof. Robert Traba, prof. Ruth Leiserowitz, prof. UWM Bernadetta Darska. Prowadzenie Magdalena Rigamonti.
18:00 – 19:00 „Zmiennymi kluczami” koncert literacko-muzyczny, wiersze Paula Celana. Robert Więckiewicz, Mikołaj Trzaska.
19:30 Wspólna przekąska dla twórców i publiczności.
Organizator: Fundacja Miejsce Uwagi
Współorganizator: Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
W kortowskim Centrum Ekspozycyjnym „Stara Kotłownia” od 15 listopada do 1 grudnia oglądać można także wystawę Anny Sadowskiej – „Obieg nie całkiem zamknięty”.
W Obiegu nie całkiem zamkniętym obrazy-znaki odbijają się w sobie jak w lustrach, przyjmując coraz to inne formy, poddają się falującemu rytmowi, tylko po to, by zostać z niego natychmiast wybite i przeistoczyć się w podobne, jednak nie-tożsame kształty… W twórczości Anny Sadowskiej lejtmotyw zdegenerowanego znaku pojawia się często – raz jest formą geometryczną, z wyraziście zarysowanym konturem, jak w serii Elementy zamienne, kiedy indziej przybiera postać organiczną, staje się śladem nieokreślonej materii, by w końcu stać się tylko rdzawym odciskiem samego siebie. Wszędzie jednak obraz jest powstałym z odpadów cywilizacyjnych odciskiem zdegenerowanej substancji, zdekontekstualizowanym fragmentem większej całości. Wykreowany przez artystkę świat – jest swoistą partyturą, której rytm jest ściśle zaprogramowany – następujące po sobie serie odnoszą się do siebie na zasadach kontrastu i podobieństwa, budując napięcia w obrębie poszczególnych części, ale też na wyższych poziomach – w formie dialogów pomiędzy samymi cyklami. (…) Tytułowy Obieg staje się otwartym cyklem, w którym nowe doświadczenia artystki uzupełniają jej wcześniejsze poszukiwania – jest zwartym przekazem, którego siła polega na nieustannej fluktuacji – powtórzenie, jako gest twórczy staje się tu kluczem do zrozumienia całości. Uporczywość nawracających form zdegenerowanej materii nie jest w żadnym wypadku przypadkowa – wyłania się z niej, z jednej strony obraz postapokaliptycznego, okaleczonego świata, mglisty powidok pozostałości po cywilizacji technicznej, której kres jawi się dzisiaj jako coraz bardziej prawdopodobny, z drugiej – rodzaj autoterapii, próby oswojenia – poprzez sztukę właśnie – procesu przemijania, nietrwałości form i systemów. (…)
Andrzej Pilichowski-Ragno
O wystawie i cyklu spotkań „Warstwy pamięci” w Magazynie z Kulturą Ani Makarewicz opowiadała dr Anna Drońska. Zapraszamy do wysłuchania rozmowy!
Anna Sadowska to artystka sztuk wizualnych, graficzka. Absolwentka Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie w 1998 roku uzyskała dyplom z wyróżnieniem. Wykładowczyni, a od 2020 również kierowniczka Katedry Grafiki w Instytucie Sztuki i Designu na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Od 2020 roku w stopniu doktora habilitowanego. Podejmuje działania artystyczne w obszarze grafiki, rysunku, obiektu, instalacji. W swoich pracach porusza zagadnienia materii, obecności, pustki w kontekście upływającego czasu, podejmuje wątki ekologiczne. Wykorzystuje w różny sposób elementy pozyskane na złomach oraz materiały z recyklingu.