Aktualności
13.08.2020

Żywność tradycyjna, czyli... jaka?

Dr Dominika Jakubowska z Katedry Rynku i Konsumpcji Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie od kilku lat bada zachowania konsumentów na rynku żywności. Obecnie realizuje projekt naukowy, który ma określić zestaw cech tradycyjnych produktów żywnościowych, które gwarantują ich wiarygodność w oczach konsumentów, a tym samym powodują gotowość do ich zakupu.

Realizowany od listopada 2019 roku projekt badawczy "Atrybuty autentyczności informacji o tradycyjnych produktach żywnościowych" uzyskał dofinansowanie Narodowego Centrum Nauki w ramach konkursu MINIATURA 3.

Dr Dominika Jakubowska związana była wcześniej z Wydziałem Nauki o Żywności, a obecnie kontynuuje prace w zespole Katedry Rynku i Konsumpcji Wydziału Nauk Ekonomicznych badając zachowania konsumentów w kontekście wyboru tradycyjnych produktów żywnościowych. "To taka grupa produktów, która nie jest do końca prawnie zdefiniowana. Producenci wyrobów tradycyjnych, oprócz prawa do ochrony nazwy, mogą także na opakowaniach umieszczać symbole świadczące o wyjątkowości produktu. Jednak te znaki są różnie postrzegane i interpretowane przez konsumentów, a ich nadmiar wprowadza konsumentów w szum informacyjny. A zatem realizowany przeze mnie projekt ma na celu stworzenie katalogu cech autentycznego tradycyjnego produktu żywnościowego, który będzie odpowiadał aktualnym oczekiwaniom zarówno konsumentów, jak i producentów" - wyjaśnia. "Informacje zawarte na opakowaniu, jego forma, kolorystyka i sama nazwa produktu bardzo często wskazują na tradycyjne cechy produktu a w rzeczywistości może być to pewien zabieg marketingowy stosowany przez producentów, który ma na celu wzbudzenie chęci zakupu danego produktu."

W projekcie udział wzięli producenci i konsumenci tradycyjnych produktów żywnościowych z województw warmińsko-mazurskiego oraz małopolskiego. Dlaczego? "Wybór był nieprzypadkowy. Województwo warmińsko-mazurskie ma najmniejszą spośród wszystkich województw ilość produktów tradycyjnych wpisanych na listę ministerialną. Natomiast województwo małopolskie jest jednym z tych, które ma ich najwięcej. Założeniem było, sprawdzenie czy z tego tytułu pojawiają się różnice w podejściu konsumentów i producentów."

Z dr Dominiką Jakubowską spotkał się Arkadiusz Stępień-Miernikowski. Zapraszamy do wysłuchania rozmowy!

Projekt zostanie zakończony w listopadzie 2020 roku. "Mam na dzieję, że na bazie wyników, które uzyskam będę mogła w przyszłości poszerzyć tą tematykę badawczą w ramach większego projektu finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki" - dodaje dr Jakubowska.\

 

Przyjaciele - stań się jednym z nich: