Aktualności
18.04.2021

Nowości muzyczne 19-25.04.2021

ROYAL BLOOD - Boilermaker [PIOSENKA TYGODNIA]

Royal Blood przedstawiają uwielbiany przez fanów "Boilermaker". Za produkcję singla odpowiada Josh Homme. Nowy album "Typhoons" ukaże się już 30 kwietnia.

Numer "Boilermaker" zdążył już zdobyć uznanie sympatyków kapeli w trakcie letniej trasy koncertowej z 2019 roku, w ramach której duet wystąpił na festiwalach Reading i Leeds. To także pierwszy numer, który pojawił się, gdy zespół zaczął myśleć o swojej trzeciej płycie. Zawiera wszystkie najważniejsze elementy grupy - od zabójczego basowego riffu Mike'a Kerra, który nie odpuszcza, po przestrzenny, pełen luzu rytm z nieodpartym groove'em, wybijany przez Bena Thatchera. W tekście Kerr wraca do beztroskich, zakrapianych alkoholem, hedonistycznych czasów. "Głowa jak barowy shaker/dom przypomina narożny sklepik" - śpiewa.

Za produkcję nagrania "Boilermaker" odpowiada nie kto inny jak Josh Homme z Queens of the Stone Age. Kawałek został zarejestrowany w studiu Pink Duck w Los Angeles. Muzycy poznali się, gdy koncertowali razem po Ameryce Północnej. Kerr nawet pojawił się gościnnie w piosence "Crucifire" na nowej odsłonie projektu z serii "Desert Sessions" Homme'ego. "Miałem pomysł na "Boiler", więc po prostu weszliśmy do studia" - powiedział Kerr w wywiadzie dla "Upset".  "Josh ma bardzo silną osobowość. Dodał nam pewności siebie."

Do "Boilermaker" powstał teledysk, który wyreżyserował Liam Lynch (Foo Fighters, Queens of the Stone Age). W klipie widzimy wytatuowaną postać wynurzającą się z grobu, która później "rozmnaża się", tworząc coś na wzór armii zombie. Całość to mieszanka pokręconych rockandrollowych motywów i odrealnionych scen.

KRÓL - Nie Zrobię Nic

Singiel promuje wydaną w kwietniu szóstą solową płytę Błażeja Króla. Krążek jest psychodeliczną laurką dla jego fanów. Już sam tytuł albumu - „Dziękuję” - przypomina napis na okazjonalnych bombonierkach czekoladek. Warto skosztować, bo 18 numerów na płycie to same przeboje. Słychać w nich muzyczne fascynacje artysty – od afroamerykańskiego jazzu Nowego Orleanu po najntisowe dżingle z programów rozrywkowych typu Tęczowy Music Box. I o dziwo, to wszystko do siebie pasuje i jakże wchodzi!

Błażej bawi się formą. Zniekształca wokal, nakłada na siebie warstwy, dodaje dźwięki jak ze starego Casio, lub zasłyszane na ulicy – przejeżdżające auto, prychanie kota. W tekstach znajdziemy jak zawsze masę niedopowiedzeń. Niczym w opowiadaniach Raymonda Carvera albo Wellsa Towera – zdania urywają się, nie prowadzą do puenty.

Muzycznie „Dziękuję” jest szkatułą przebojów. Przy większości numerów trudno usiedzieć w miejscu. I choć teksty często bywają jak obuch w łeb, nogi same wędrują na spowity dymem parkiet.

PAULA I KAROL - Safe From Harm

Polsko-niemiecki zespół Paula i Karol podzielił się ze światem swoim najnowszym singlem „Safe From Harm". Utwór zapowiada ich piąty studyjny album „Lifestrange", który ukaże się w czerwcu.

Po ponad 10 latach wspólnej twórczości i pomimo dzielących ich 850 kilometrów autostrady rozciągającej się pomiędzy Hamburgiem a Warszawą, Paula i Karol wciąż wiedzą, jak pisać oraz komponować chwytający za serce, refleksyjny, wyrastający z głębokiej przyjaźni pop. Mieszkająca obecnie w Hamburgu Paula i warszawiak Karol koncertują w Berlinie oraz Warszawie z zespołem, który traktują jak rodzinę. Jak sami przyznają, łączy ich przyjaźń do grobowej deski. „Nawet jeśli życie trochę się pogmatwa, nie przestaniemy grać i tworzyć".

„Lifestrange" – neologizm, którego basista Pauli i Karola używa do opisania wydarzeń dziejących się wbrew życiowym planom – trafnie oddaje nastroje towarzyszące zespołowi podczas nagrywania najnowszego albumu. Wszystkie utwory na płycie powstały przed wybuchem pandemii, w okresie społecznej i politycznej niepewności panującej zarówno w Polsce, jak i za jej granicami.

Utwory zebrane na płycie tworzą prawdopodobnie najbardziej eklektyczny zbiór uczuć i muzycznych gatunków w dotychczasowej twórczości zespołu, łącząc Americanę z psychodelicznym folkiem i dad rockiem z lat 70 ubiegłego wieku.

Z piosenki „Safe from Harm" bije swobodny, lekki nastrój przywodzący na myśl samochodową przejażdżkę w ciepły, letni dzień, a pokrzepiający tekst przypomina słuchaczom, że: „Bezpieczna/y od krzywd, zawsze będziesz moja/mój". Singiel dochowuje wierności stylowi Pauli i Karola, łącząc elementy soulu, hip hopu i dad rocka z lat 70. Paula i Karol lubią porównywać swoje brzmienie do zespołów i twórców, których często słuchają, począwszy od chicagowskiej grupy Whitney, przez wczesny dorobek Hall & Oats, po Boba Dylana.

Paula i Karol wydali do tej pory 1 EP oraz 4 studyjne albumy, występując jednocześnie na całym świecie, od Kijowa i Reykjaviku, przez Londyn i Nowy Jork, po Toronto i Austin. Obecnie koncertują blisko własnych domów, skupiając się na występach w Niemczech i Polsce. „Ja tworzę niemiecką część naszego zespołu, a Karol polską" – wyjaśnia Paula. „Dzięki naszym kontaktom z oboma krajami i oboma rynkami dbamy o dobre relacje z fanami mieszkającymi po obu stronach granicy".

THE BLACK KEYS - Crawling Kingsnake

The Black Keys wracają do korzeni, czyli... do bluesa i country. Muzyki z delty Mississippi. Na nowej płycie "Delta Kream" - złożonej w całości z coverów - interpretują piosenki takich artystów jak: R. L. Burnside, Junior Kimbrough, Big Joe Williams, Mississippi Fred McDowell czy John Lee Hooker.

Krążek złożony z dwunastu takich nagrań ukaże się już 14 maja.

SPIĘTY - Black Mental [PŁYTA TYGODNIA]

„Black Mental” to solowa odsłona Spiętego - wokalisty, gitarzysty i lidera Lao Che. Kwintesencją najnowszej płyty artysty jest mroczny układ manipulacji jednostką i społecznością, ucieczką od wolności w nieświadome, ale dobrowolne realizowanie celów manipulatora. Album dotyka tematu systemu starego jak świat, który chcąc nie chcąc, wciąż wpycha nam się przez okno. Zdumiewa i oburza w rodzimym i globalnym wydaniu.

„Dlaczego w tytule nawiązanie do metalu? Bo to sub-gatunek, który niegdyś zbłąkanego przygarnął jako pierwszy. O pomocnie wyciągniętej dłoni nie sposób zapomnieć. A czemu rap? Bo jeśli z Systemem się bić - to bitem i rymowanym CKM-em. Systemie ja się poddaję...już dłużej naiwny być nie zdołam” - tłumaczy Hubert Dobaczewski.

Niech więc żyje czterdziestosześciominutowa, Niepodległa Rzeczpospolita Dobaczewska! Niech nam żyje!

Lista utworów:
01. BITWA O CO2
02. NARODOWY SOCJALIZM KOSMOSU
03. WANTED
04. TRYBUNA MAŁPOLUDU
05. NIE MARUDŹ #MeToo
06. ZWIEZDA ŚMIERCI
07. HOMO SAPIENS ERECTION
08. KARATE KIT
09. ARCHIWUM XXX
10. LEJCE KTÓRE LECZĄ
11. OKUDŻABA
12. KOPCIUSZKO

Przyjaciele - stań się jednym z nich: