„Internacjonalizacja Badań i Transdyscyplinarne Kształcenie w Szkole Doktorskiej UWM w Olsztynie” – to projekt, który przez najbliższe trzy lata realizowany będzie na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim. Uczelnia z programu Nawa Ster otrzymała na ten cel blisko 2 miliony złotych.
W Szkole Doktorskiej od samego początku zastanawialiśmy się, jak systemowo wspierać doktorantów. I nie zawsze nam się to udawało, dlatego, że ilość dostępnych na rynku środków wynikała z konieczności aplikowania o drobne granty. Dopiero w 2020 roku po raz pierwszy od rozpoczęcia kształcenia w szkołach doktorskich uruchomiony został przez Ministerstwo Edukacji i Nauki program NAWA Ster – mówi dyrektor Szkoły Doktorskiej prof. Paweł Brzuzan.
„Celem tego programu jest systemowe wsparcie umiędzynarodowienia szkół doktorskich w Polsce. A więc takie zadbanie finansowe o te szkoły, by mogły one z większą śmiałością pozyskiwać doktorantów i promotorów z zagranicy, prowadzić współpracę szkół doktorskich i wymieniać się doświadczeniami zespołów kształcących w różnych krajach.”
UWM o takie wsparcie starał się już w 2020 roku. „Niestety nie zyskał on wtedy finansowania. Ale otrzymaliśmy interesującą opinię ekspertów. Wiedzieliśmy, gdzie popełniliśmy błędy i w 2023 roku napisaliśmy wniosek na kolejną edycję. Projekt uzyskał finansowanie na kwotę prawie 2 milionów złotych.”
Z prof. Pawłem Brzuzanem spotkał się Piotr Szauer. Zapraszamy do wysłuchania rozmowy!
Projekt Szkoły Doktorskiej UWM, który będzie realizowany do końca 2026 roku zakłada m.in.:
– przyznanie piętnastu sześciomiesięcznych stypendiów dla najlepszych doktorantów z zagranicy
– osiemnaście staży w renomowanych zagranicznych instytucjach naukowych (wskazanych przez uczestników szkoły doktorskiej)
– ogranizację dwóch szkół letnich – Safe Environment –Our Future (2025), Art of Persuasion and Argumentation in Science (2026) – z zagranicznymi naukowcami oraz kompetencji naukowych
pt. Warsztat Badacza (25 doktorantów, 5-6 wykładowców).
– dodatkowe warsztaty (Challenges in the Use of Artificial Intelligence (AI) in Research, Research Project Management – kadra akademicka, Science Management Tools and Scientific Communication)
– gościnne wykłady dla doktoranów (Sustainable Environment, Socio-Economical Aspects of Life, Medical and Recreational Aspects of Life)
– rozwój międzydziedzinowego i transdyscyplinarnego programu kształcenia z partnerami zagranicznymi. Opracowany zostanie i wprowadzony do programu kształcenia Szkoły Doktorskiej przedmiot Autonomous Systems and Software Programs in Science (naukowcy ze Sztokholmu i Umea)
– pozyskanie promotorów z zagranicy (w tym 3 osoby uczestniczące w ocenie projektu podczas rekrutacji albo ocenie śródokresowej doktorantów)
– rozwijanie współpracy międzynarodowej szkół doktorskich (współpraca i wizyta w SD UWM Olsztyn-Universite Paris-Saclay)
Korzyści płynące z realizacji trzyletniego projektu to m.in.:
– specjalizacja Szkoły Doktorskiej UWM w oferowaniu w pełni interdyscyplinarnych
i międzydziedzinowych studiów doktorskich, w przyszłości prowadzonych także we współpracy z partnerami zagranicznymi;
– integracja Szkoły Doktorskiej UWM w środowisku międzynarodowym i umieszczenie jej na listach rankingowych
– zintegrowane zarządzanie procesem rekrutacji w odniesieniu do cudzoziemców
– dalsza integracja procesów związanych z kształceniem w obszarze umiejętności miękkich
– poprawa informacyjnego aspektu funkcjonowania szkoły, w mediach społecznościowych, na portalach branżowych oraz poprzez bezpośrednie dotarcie do uczelni partnerskich
– zwiększenie umiędzynarodowienia projektów doktorskich do poziomu, w którym w przyszłości 50% prac doktorskich jest przygotowywanych w języku obcym i z udziałem zagranicznego promotora/członka komisji doktorskiej
– poprawa międzynarodowych perspektyw zawodowych, szans na zatrudnienie.