Current track

Title

Artist

GIS Day na UWM, czyli rozmowy o technologii, która ułatwia nam życie

2025-11-27

We wtorek 25 listopada Wydział Geoinżynierii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie kolejny raz włączył się w świętowanie Międzynarodowego Dnia GIS, czyli systemu informacji geograficznej. W wydarzeniu, którego głównym celem było promowanie tej technologii, wzięli udział studenci i uczniowie szkół średnich z Olsztyna i regionu.

 

 

GIS (system informacji geograficznej, ang. Geographic Information System) to system informatyczny, który pozwala na tworzenie map oraz gromadzenie, analizowanie, wizualizację i zarządzanie danymi geograficznymi. Łączy on dane przestrzenne (np. lokalizację) z danymi opisowymi, co umożliwia lepsze zrozumienie zależności między różnymi obiektami i zjawiskami na danym obszarze.

Tyle definicja, a przykłady? Tych jest bez liku i jeśli tylko ktoś korzysta ze smartfona (a robi to zdecydowana większość z nas) z systemem informacji geograficznej spotyka się na co dzień. Bo któż z nas nie zamawiał taksówki w aplikacji mobilnej i nie śledził na mapie, gdzie jest nasz kierowca? Albo kto nie korzystał ze znanych map, które pomagają dotrzeć do określonej lokalizacji lub znaleźć dany punkt – np. restaurację?

Po co nam GIS?

Międzynarodowy Dzień GIS odbywa się na Wydziale Geoinżynierii rokrocznie w drugiej połowie listopada. Wydarzenie promuje wiedzę i świadomość na temat systemów informacji geograficznej, a także wdrażanie ich w różnych obszarach życia. Tego dnia na całym świecie organizowane są m.in. konferencje i warsztaty. International GIS Day jest równolatkiem Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, bo po raz pierwszy odbył się w 1999 roku, zatem w ubiegłym roku obchodzono jubileusz 25-lecia – także na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim.

Propagujemy systemy informacji geograficznej, które wspierają ludzi w wyborze lokalizacji, np. przedsięwzięć, inwestycji, przedszkoli, sklepów, szkół – czyli elementów, które są niezbędne w infrastrukturze miast lub wsi. Bardzo nam zależy na tym, aby w obchodach tego dnia brała udział nie tylko społeczność wydziału, ale także młodzież ze szkół ponadpodstawowych”

– wyjaśnia dr hab. inż. Marek Ogryzek, prof. UWM z Katedry Geografii Społeczno-Ekonomicznej, współorganizator GIS Day.

 

 

Wykład inauguracyjny o dość przewrotnym tytule „A po co nam ten GIS? Czy tego w ogóle warto się uczyć?” wygłosił Tomasz Rychlicki, absolwent Wydziału Geoinżynierii UWM, który pracuje teraz w Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa. Zajmuje się tam wykonywaniem analiz przestrzennych, programowaniem i automatyzowaniem procedur z wykorzystaniem GIS.

Pytanie „po co?” zadaję sobie w moim życiu bardzo często i myślę, że nic nie stoi na przeszkodzie, by zadawali je sobie również studenci czy uczniowie”

– przekonuje Tomasz Rychlicki, który podczas swojego wystąpienia starał się podzielić doświadczeniem z perspektywy praktyka:

Opowiedziałem o tym, po co istnieje GIS, do czego się może przydać, jak wykorzystujemy go w Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa. Jako praktyk widzę, że GIS dopiero teraz zaczyna być zauważany na szczeblu administracyjnym.

Absolwent podał konkretne przykłady działań, w których system się świetnie sprawdza.

W KOWR administrujemy bardzo dużą liczbą działek należących do skarbu państwa. GIS wykorzystujemy, np. planując zagospodarowanie takich działek. Kolejną rzeczą, której nie dałoby się zrobić bez tej technologii, są analizy przestrzenne. Zwracają się do nas różne instytucje państwowe, które potrzebują gruntu pod jakąś inwestycję i mają ściśle określone wymagania: działka ma mieć np. co najmniej hektar, być oddalona maksymalnie 100 metrów od cieków wodnych, maksymalnie 5 kilometrów od miasta i mieć jakiś określony kształt. Dzięki pomocy GIS taką analizę może przeprowadzić jeden pracownik w ciągu godziny, a inaczej musiałoby zająć się tym kilka osób, które spędziłyby nad tym wiele godzin”

– wyjaśnia Tomasz Rychlicki.

 

 

GIS w szkołach ponadpodstawowych

Podczas tegorocznej edycji GIS Day o bardzo ciekawej inicjatywie opowiedzieli studenci z Międzynarodowego Koła Naukowo-Badawczego GIScode, którego opiekunem naukowym jest prof. Marek Ogryzek. W szkołach średnich, do których uczęszczali, zanim rozpoczęli naukę na Wydziale Geoinżynierii UWM, propagowali technologię GIS. Projekt nosił tytuł „Niech GIS będzie z Wami”.

Jak informuje Justyna Zygadło, studentka czwartego roku gospodarki przestrzennej i przewodnicząca koła naukowego GIScode, chociaż system informacji geograficznej znajduje się w podstawie programowej przedmiotu geografia, to zagadnienie to nie zawsze jest poruszane w dostatecznie wyczerpujący sposób.

Zajmujemy się tym na co dzień – zarówno jako studenci, jak i członkowie koła, dlatego postanowiliśmy zawitać do szkół i udowodnić, jaką moc ma w sobie GIS. Przyświecał nam cel upowszechniania i promowania tego systemu wśród młodzieży. Chcieliśmy dotrzeć do jak największej liczby osób i być może zarazić ich pasją do tego zagadnienia”

– tłumaczy Justyna Zygadło.

 

 

Członkowie koła naukowego GIScode najczęściej zajmują się zastosowaniem technologii systemu informacji geograficznej w urządzeniach mobilnych, ale realizowali i realizują także inne projekty, bo działania projektowe są znakiem rozpoznawczym tego koła. Jednym z przykładów jest projekt „RoweLOVE”, który był realizowany we współpracy z firmą ELTEL Networks Energetyka S.A. Częścią działań było wykonanie lotów z wykorzystaniem dronów nad ścieżką rowerową „Łynostrada” w Olsztynie. Dzięki temu pozyskano dane w postaci ortofotomapy oraz chmury punktów.

Jak podkreśla Justyna Zygadło, studia i działalność w kole przynoszą jej wiele radości i są niezwykle rozwijające.

Wybór tych studiów okazał się najlepszą decyzją mojego życia – to jest coś, co kocham – wszyscy są wspaniali i zawsze otwarci na to, by zająć się np. jakimś zagadnieniem, które rodzi się w naszych głowach.”

 

 

W GIS Day 2025 brali udział przede wszystkim uczniowie szkół ponadpodstawowych. Wydział Geoinżynierii UWM odwiedziły następujące szkoły: licea nr IV i nr V z Olsztyna, Zespół Szkół Budowlanych, Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Brodnicy oraz LO z Iławy.

Swoje zainteresowania i rozwiązania dotyczące technologii GIS uczniowie mieli okazję przedstawić w trakcie sesji posterowej. Przy okazji mogli sprawdzić się w roli młodych naukowców, bo przecież poster jest jedną z form przedstawiania zagadnień ze świata nauki także dla nieco bardziej doświadczonych badaczy. Autorzy najlepszych prac otrzymali nagrody.

Wachlarz możliwości

Wydział Geoinżynierii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego oferuje kształcenie na sześciu kierunkach studiów: budownictwie, geodezji i kartografii, geoinformatyce, gospodarce przestrzennej, inżynierii środowiska oraz turystyce i rekreacji.

Kierunki, które oferujemy na Wydziale Geoinżynierii, są bardzo przyszłościowe. Nasi absolwenci znajdują pracę już po ukończeniu pierwszego stopnia studiów, a nawet w trakcie nauki. Dzisiejsze wydarzenie jest dowodem na to, że nadążamy za obecnymi trendami i że posiadamy wiedzę, którą jesteśmy w stanie zaoferować potencjalnym kandydatom na studia”

– zapewniał dr inż. Jacek Zabielski, prodziekan ds. rozwoju, który podczas GIS Day zaprezentował nie tylko wydziałową ofertę kształcenia, ale także opowiedział m.in. o zaletach studiowania w Kortowie. Przy okazji żartował, że miasteczko studenckie UWM jest tak duże, że początkującym studentom w docieraniu do poszczególnych budynków przyda się nawigacja w smartfonie, która korzysta oczywiście z technologii GIS.

 

 

Jednym z kierunków na Wydziale Geoinżynierii, który odpowiada na rozwój nowych technologii, a co za tym idzie nowych sposobów pozyskiwania i opracowywania danych, jest geoinformatyka. Przypomnijmy, że pierwsi absolwenci studiów inżynierskich opuścili mury UWM w lutym tego roku. Podczas wydziałowej inauguracji roku akademickiego dr hab. Dariusz Popielarczyk, prof. UWM, dziekan Wydziału Geoinżynierii mówił, że w tegorocznej rekrutacji bardzo dużym zainteresowaniem cieszył się też kierunek geodezja i kartografia, na który przyjęto cztery studenckie grupy.

Na co dzień na studentów Wydziału Geoinżynierii czeka o wiele więcej możliwości, do których należy m.in. udział w krótkich i intensywnych wymianach akademickich Erasmus+ Blended Intensive Programme. Np. w czerwcu br. historyczną i aktualną wiedzę na temat kluczowych wyzwań w budownictwie obronnym przyswajali na UWM studenci z Czech, Rumunii, Słowacji i Estonii, a tego typu wymiany odbywają się w obu kierunkach, co oznacza, że istnieje również możliwość wyjazdu za granicę.

 

 

Relację przygotowała Marta Wiśniewska z „Wiadomości Uniwersyteckich”. Radio UWM FM było patronem medialnym wydarzenia.


Current track

Title

Artist