„Trzecia misja (Third Mission) i transfer wiedzy w literaturoznawstwie i naukach humanistycznych” to hasło III Spotkania Literaturoznawczego zorganizowanego w dniach 13-14 grudnia na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. W wydarzeniu oprócz naukowców z Instytutu Literaturoznawstwa UWM udział biorą także badacze z innych ośrodków akademickich.
Spotkania Literaturoznawcze mają przede wszystkim integrować. Ale są też polem do wymiany własnych doświadczeń i podsumowania kolejnego roku prowadzonych badań.
Kiedy powstał nasz instytut, literaturoznawcy połączyli się i reprezentują różne filologie: germańską, angielską, polską i rosyjską. Więc te pierwsze spotkania miały na celu zintegrowanie tak naprawdę naszego środowiska, które się znało, natomiast niekoniecznie wiedziało, kto jakimi badaniami się zajmuje. Kontynuujemy te spotkania m.in. dlatego, że bardzo pozytywnie wpływają na intelektualne zapładnianie się wzajemnie. Okazało się, że literaturoznawcy germańscy zajmują się bardzo podobnymi kwestiami, jak literaturoznawcy rosyjscy. Mogą połączyć swoje siły i powstają jakieś interfilologiczne projekty. Ale wychodzimy też dalej. To trzecie Spotkanie Literaturoznawcze zakrojone jest szerzej. Zaprosiliśmy też badaczy z całej Polski i dyskutujemy nie tylko czym my się zajmujemy, ale też o tym, jak możemy transferować naszą wiedzę do otoczenia społeczno-gospodarczego i nawiązać kontakty ze środowiskiem pozaakademickim”
– mówi prof. Ewa Kujawska-Lis, dyrektorka Instytutu Literaturoznawstwa UWM.
Tegoroczne spotkanie otworzyło m.in. wystąpienie prof. Zbigniewa Chojnowskiego – „Literaturoznawca wśród ludzi. Trzecia misja, jaką znam”.
Chodzi o to, żeby wiedza o literaturze funkcjonowała w społeczeństwie i była podstawą tworzenia interakcji. Być może to jest istotne dlatego, że literatura traci od dłuższego czasu swoją rangę społeczną. Wydaje mi się więc, że pytania, które tutaj stawiamy (i staramy się na nie odpowiedzieć oczywiście), być może wpłyną na to, że my będziemy o sobie myśleć w tych nowych warunkach trochę inaczej i będziemy lepiej rozumieli, że powinniśmy zadbać o pokazanie ludziom, że literaturoznawcy są potrzebni. Bez literatury nie ma chociażby rozwoju języka, tematów ciekawych do rozwoju, nie ma rozwoju umysłowego a nawet duchowego”
Wiele osób twierdzi jednak, że nauka powinna mieć wymiar praktyczny. A… bez literatury da się żyć.
Niestety to przekonanie jest dosyć powszechne. Powoduje to, że książka jest w odstawce. Ale warto przypomnieć, że kultura europejska opiera się na słowie. My jako naród też się rozwijamy dzięki temu, że zaczęliśmy być piśmienni, tworzyć swoje teksty i mieć literaturę. I bez literaturoznawców nie będzie głębokiego rozwoju społeczeństwa!”
Relację przygotował Piotr Szauer.
Program III Spotkania Literaturoznawczego
13.12.2024 (piątek)
9.00-9.15 Powitanie: Dyrektor Instytutu Literaturoznawstwa: dr hab. Ewa Kujawska-Lis, prof. UWM
9.15-9.45 dr hab. Aneta Jachimowicz, prof. UWM – Czym jest „trzecia misja”? Podejście teoretyczne
9.45-10.15 dr hab. Barbara Czarnecka – „Aktywna kultura pamięci” w programie „Społeczna odpowiedzialność nauki”
10.15-10.45 prof. dr hab. Zbigniew Chojnowski – Literaturoznawca wśród ludzi. „Trzecia misja”, jaką znam
Sekcja I
11.30-12.00 dr Klaudia Muca-Małek – „Polonistyka wobec wyzwań współczesnego świata”: Opowiedzieć niepełnosprawność. Literaturoznawstwo wobec narracji o doświadczeniu niepełnosprawności
12.00-12.30 dr Aldona Zańko – W nowym stylu – współczesne przekształcenia baśni kanonicznych wobec wyzwań baśnioterapii, na przykładzie wybranych renarracji baśni Hansa Christiana Andersena poświęconych doświadczeniu niepełnosprawności.
12.30-13.00 dr Sabina Kowalczyk-Wesołowska – Przykłady wykorzystania badań nad staropolską wiedźmą w polskiej szkole
13.00-13.30 dr Anna Jarmuszkiewicz – Cyfryzacja a ograniczony dostęp do tekstów kultury: wyzwania prawa autorskiego
Sekcja II
11.30-12.00 dr Aleksandra Wójtowicz – Od literaturoznawstwa architektonicznego do humanistyki architektonicznej
12.00-12.30 dr hab. Iwona Maciejewska, prof. UWM – Wyzwania i szanse związane z realizacją zadania nr 12 projektu naukowego o egodokumentach rodziny Czapskich: „Przygotowanie materiałów źródłowych z ich naukową charakterystyką pod kątem dostępu online”.
12.30-13.00 dr Aleksandra Makowska – Trzecia misja w humanistyce: projekty trójstronne zrealizowane na Wydziale Filologicznym w ramach Science Hub UŁ
13.00-13.30 mgr Mariola Wilczak – Komunikacja naukowa i współpraca badawcza na przykładzie projektu „Polonistyka wobec wyzwań współczesnego świata”
Sekcja I
15.00-15.30 dr hab. Bernadetta Żynis, prof. UPS
15.30-16.00 dr Bruno Luigi – Czy inne podejście do badan literackich może zmienić otaczającą nas rzeczywistość?
16.00-16.30 dr Justyna Tuszyńska – Jaka możemy dziś badać polską literaturę gejowską? Perspektywa badacza, narzędzia, kontekst
16.30-17.00 dr Anna Krawczyk-Łaskarzewska – A-pop, k-pop czy pop globalny? – transakcje, przepływy, konflikty
Sekcja II
15.00-15.30 dr hab. Kujawska-Lis Ewa, prof. UWM – Od mashupu do cineclashu: przypadek „Apocalypse Oz”, czyli odkrywanie Josepha Conrada przez popkulturę
15.30-16.00 dr hab. Joanna Chłosta-Zielonka, prof. UWM – O potrzebie upowszechniania badań nad kobiecym piśmiennictwem na Warmii i Mazurach po 1945 roku
16.00-16.30 dr hab. Beata Walenciuk-Dejneka, prof. UwS – „Zapomniane pisarki polskie – odkrywanie utraconej historii” jako zespołowy projekt naukowo-edukacyjny i popularyzacyjny
16.30-17.00 mgr Jacek Drążkiewicz – „Zapomniane pisarki polskie – odkrywanie utraconej historii”: otwarta nauka dla społeczeństwa – dokonania i perspektywy
Sekcja I
17.30-18.00 prof. dr hab. Iryna Betko – Typologiczne podobieństwa życia i twórczości Łesi Ukrainki i Mariny Cwietajewej
18.00-18.30 prof. dr hab. Tarnowska Beata – Pejzaże Juana Rulfa – na podstawie opowiadania „Luvina”
18.30-19.00 dr hab. Szczepkowska Ewa – Wokół „Ani z Zielonego Wzgórza” Lucy Maud Montgomery. O wizerunku pisarki i fikcjach fanowskich w przestrzeni polsko-i anglojęzycznego Internetu.
19.00-19.30 dr Alina Kuczborska – Niemieckojęzyczna literatura Pruskiej Litwy jako część litewskiej kultury narodowej
Sekcja II
17.30-18.00 dr Barbara Sapała – Literatura dziecięca w Polsce i w Niemczech – wnioski z porównania ujęcia wybranych problemów współczesnego świata
18.00-18.30 dr Halszka Leleń – Wellsowska burleska lunarna „Pierwsi ludzie na księżycu” i jej potencjał edukacyjny
18.30-19.00 dr Tomasz Jacheć – Trudne relacje między superbohaterami a ratowanymi
19.00-19.30 mgr Iga Cemer-Matysewicz – Dwie reprezentacje, dwie kontrowersje: Fabryka muchołapek Andrzeja Barta i „King of the Jews” Leslie Epsteina
14.12.2024 (sobota)
Sekcja I
9.00-9.30 dr hab. Iwona Kurz, prof. UW – Samowiedza i etos. Humanistyczne zaangażowanie (na podstawie badań empirycznych)
9.30-10.00 dr hab. Krzysztof Abriszewski, prof. UMK – Trzecia misja i trzeci policjant. Akademicka wiedza w społecznych obiegach i rekomendacje dla trzeciego kryterium
10.00-10.30 dr hab. Agata Skórzyńska, prof. UAM – Uniwersytet i jego „otoczenie”? Społeczna ontologia obiegów wiedzy i doświadczenia praktyczne
10.30-11.00 mgr Agnieszka Światłowska – Rola MOOC w upowszechnianiu wiedzy o literaturze. Przykłady i możliwości
Sekcja II
9.00-9.30 dr hab. Sławomir Studniarz, prof. UWM – Powieść Cormacka McCarthy’ego „The Road” a „amerykański dyskurs środowiskowy”
9.30-10.00 dr Dorota Gładkowska – Przestrzeń kunsztownie modelowana. Wzorce i pierwowzory dzisiejszej literatury w angielskiej poezji dawnej
10.00-10.30 dr Anna Kwiatkowska – Powiązania między współczesnym tekstem Kirsty Gunn a twórczością Katherine Mansfield
10.30-11.00 dr Michał Urbanowicz – Brytyjskie utwory szpiegowskie w transmedialnym ujęciu narratologicznym – hybrydyczność gatunkowa oraz związki z rzeczywistością pozatekstową
Sekcja I
11.30-12.00 dr Radosław Supranowicz – Nowa rzeczywistość na tzw. Ziemiach Odzyskanych w zwierciadle „Tygodnika Powszechnego” z lat 1945-1949
12.00-12.30 dr Magdalena Grabowska – Apostazja w polskich reprezentacjach medialnych: krytyczna analiza dyskursu o apostazji w mediach z nurtu konserwatywnego i liberalnego
12.30-13.00 mgr Magdalena Abramska – Eugeniusz Szwarc i halucynacje chata GPT
Sekcja II
11.30-12.00 dr Renata Trejnowska-Supranowicz – Obrazy wewnętrznej emigracji według Friedricha Recka-Malleczewena
12.00-12.30 dr Katarzyna Szeremeta – Rozwój Twitteratury w kontekście intermedialności
13.00-13.30 Podsumowanie