Inauguracja nowego roku szkolnego w XII Uniwersyteckim Liceum Ogólnokształcącym im. Marii i Georga Dietrichów w Olsztynie
2025-09-01
Kilkuset uczniów rozpoczęło w poniedziałek 1 września nowy rok szkolny w XII Uniwersyteckim Liceum Ogólnokształcącym im. Marii i Georga Dietrichów w Olsztynie. To najlepsza szkoła w regionie – co potwierdzają: miejsce w rankingu Fundacji Edukacyjnej „Perspektywy” oraz wyniki matur. A sukces zawdzięcza m.in. bliskiej współpracy z Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim.
Słowami Alberta Einsteina o tym, żeby nie dążyć do stania się człowiekiem sukcesu, ale wartości Dorota Linkiewicz, dyrektorka Uniwersyteckiego XII Liceum Ogólnokształcącego im. Marii i Georga Dietrichów, zainaugurowała rok szkolny 2025/2026, kolejny pod auspicjami Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Wszyscy wiemy, że sukces nie rodzi się z przypadku. Sukces jest dzieckiem pracy, wytrwałości i pasji. Chciałabym was zostawić w szczególności z przesłaniem Alberta Einsteina: sukces jest ważny, ale najcenniejszy jest wtedy, gdy opiera się na takich wartościach jak życzliwość i uczciwość”
– mówiła gospodyni liceum uniwersyteckiego w przemówieniu inaugurującym. Uniwersytet Warmińsko-Mazurski od pięciu lat jest organem prowadzącym Uniwersyteckie XII Liceum Ogólnokształcące im. Marii i Georga Dietrichów w Olsztynie.
Ogromnym atutem naszej szkoły jest to, że możemy korzystać z nieocenionego wsparcia Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Dzięki życzliwości i otwartości władz uczelni, nasi uczniowie mogą korzystać z laboratoriów, uczestniczyć w zajęciach i kołach naukowych oraz projektach badawczych. Uczyć się w murach tej szkoły i jednocześnie korzystać z potencjału uczelni wyższej, jest wyjątkowym doświadczeniem. Ta współpraca pokazuje, że nauka nie ma granic, a wy, jeśli tylko chcecie, możecie rozwijać się na najwyższym poziomie”
– kontynuowała przesłanie do uczniów Dorota Linkiewicz.
Chociaż nauka w liceum bazuje na określonych wzorcach, a jej nadrzędnym celem jest jak najlepsze przygotowanie uczniów do egzaminu dojrzałości, to każdy rok szkolny przynosi nowe wyzwania, którym trzeba stawić czoła.
Nastroje są dobre i przyczynia się do tego nie tylko ładna pogoda za oknem, ale także chociażby duże zainteresowanie naszą szkołą w trakcie rekrutacji. Bardzo nas to cieszy i dowodzi temu, że kierunek, który obraliśmy, jest właściwy. Mimo wszystko musimy być gotowi na wyzwania, jakie postawi przed nami nowy rok szkolny”
– przyznaje Dorota Linkiewicz i wskazuje, że w tym roku trzeba będzie zwrócić szczególną uwagę na dobrostan uczniów i nauczycieli.
Dla nas niezmiennie najważniejszy jest młody człowiek i jego potrzeby. W tym roku będziemy kładli nacisk szczególnie na szeroko pojęte zdrowie psychiczne – nie tylko uczniów, ale także nauczycieli. Bo jeśli oni będą pełni pasji, szczęśliwi, docenieni i zmotywowani, przełoży się to również na uczniów.”
Posłuchajcie rozmowy Marty Wiśniewskiej z Wiadomości Uniwersyteckich!
We współczesnych czasach najpoważniejszymi przeszkodami do pokonania wydają się być szybkie tempo życia oraz poczucie niepewności i zagrożenia. Ale niestety to nie wszystko, z czym przychodzi się mierzyć. Są to bowiem także małe, codzienne wyzwania związane z nauką w szkole średniej.
Dla uczniów klas pierwszych wyzwanie stanowią zwiększona liczba przedmiotów i inny od znanego ze szkoły podstawowej system nauki. Naszym zadaniem jest pomóc im dobrze przejść przez tę zmianę. W tym roku szkolnym będziemy kładli też spory nacisk na zdrowie fizyczne, inspirowani zmianami wprowadzonymi w podstawie programowej przedmiotu wychowanie fizyczne. Musimy też mieć baczne oko na uczniów klas czwartych, którzy wkrótce staną przed ważnymi wyborami, dlatego ważnym elementem będzie doradztwo zawodowe. Należy też wprowadzać takie metody pracy, które zachęcą uczniów do samodzielnej pracy oraz krytycznego i logicznego myślenia, co będzie wymagające zwłaszcza dla uczniów klas pierwszych”
– wyliczała Dorota Linkiewicz.
W uroczystym rozpoczęciu roku szkolnego władze Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego reprezentował prorektor ds. studenckich, prof. Sławomir Przybyliński.
Rozpoczynamy kolejny rok szkolny ścisłej współpracy. Bardzo się cieszymy, ponieważ Uniwersyteckie XII LO osiąga wiele sukcesów i jesteśmy dumni, że jako Uniwersytet możemy być ich częścią. Jednak chciałbym podkreślić, że jest to efekt pracy przede wszystkim uczniów, a także nauczycieli i rodziców, bo to oni tworzą tę licealną społeczność”
– mówił prorektor. Zwracał również uwagę na to, co ważne z perspektywy współczesności.
Szkoła jest stworzona przede wszystkim do nauki, ale nie możemy zapominać również o takich rzeczach jak chociażby nawiązywanie i pielęgnowanie nowych kontaktów. Szkoła ma również kształtować kompetencje społeczne, pomagać budować relacje międzyludzkie, ale także podmiotowość. Istotne jest to zwłaszcza w dzisiejszych czasach, kiedy obserwujemy, jak często młodzi ludzie mierzą się z rozmaitymi trudnymi sytuacjami. Chodzi o to, żeby to dostrzegać i nikogo nie pozostawić bez pomocy!”
Uniwersyteckie XII Liceum Ogólnokształcące odnosi w ostatnim czasie wiele sukcesów, które świadczą nie tylko o jakości edukacji w tej placówce, ale także dowodzą sensowności ścisłej współpracy z Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim. Szkoła regularnie plasuje się w Rankingu Liceów Ogólnokształcących Fundacji Edukacyjnej „Perspektywy” – najbardziej prestiżowego rankingu w Polsce oceniającego jakość edukacyjną szkół ponadpodstawowych i wyższych. Od kilku lat liceum uniwersyteckie notuje miejsca w pierwszej setce, a na Warmii i Mazurach cieszy się niekwestionowaną pozycją lidera. Co więcej, absolwenci XII LO osiągnęli najwyższe wyniki tegorocznego egzaminu maturalnego w województwie warmińsko-mazurskim. W 2025 roku do egzaminów maturalnych przystąpiło 97 absolwentów Uniwersyteckiego XII LO w Olsztynie. Wszyscy zdali, co umieszcza ich w gronie zaledwie dziesięciu szkół na Warmii i Mazurach mogących pochwalić się podobnym sukcesem.
Z kolei w lipcu br. znakomite wieści napłynęły z Dubaju. Marek Gajownik, tegoroczny absolwent szkoły, znalazł się w gronie złotych medalistów 57. Międzynarodowej Olimpiady Chemicznej. Uczęszczał on dla klasy o profilu biologiczno-chemicznym z matematyką i w trakcie nauki w liceum uniwersyteckim, odniósł szeroki wachlarz sukcesów, do których należą m.in.: zwycięstwo w Konkursie Chemicznym Politechniki Warszawskiej czy II miejsce w XXIX Ogólnopolskim Konkursie Chemicznym Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Dorota Linkiewicz nie ma wątpliwości, że wszystkie osiągnięcia szkoły są owocem pracy uczniów, nauczycieli i rodziców, a także efektem niestrudzonego dążenia do utrzymywania jak najwyższego poziomu nauczania.
Bez ciężkiej pracy naszej społeczności nie byłoby tych sukcesów. Zaś sukces Marka Gajownika jest przykładem tego, że zdeterminowany młody człowiek, może podczas nauki w liceum odnaleźć swoją pasję i osiągać wielkie sukcesy. My staramy się takie osoby wspierać i udostępniać wszelkie niezbędne narzędzia, także dzięki wsparciu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, bo wszystkie laboratoria, które potrzebne są do olimpiad z przedmiotów ścisłych, odbywają się właśnie na Uniwersytecie”
– wyjaśnia dyrektorka szkoły i jednocześnie zapewnia:
Te sukcesy nie oznaczają, że nie weryfikujemy swoich metod pracy czy planów. Każdy rocznik, który przychodzi, ma inne potrzeby i stawia przed nauczycielami inne wymagania. Ale na szczęście kadra pedagogiczna, którą dysponujemy, jest kreatywna i elastyczna, a więc także gotowa podjąć każde wyzwanie.”
Warto również odnotować, że po stronie osiągnięć liceum uniwersyteckie może zapisać sobie wyniki tegorocznej rekrutacji. Chętnych do nauki było więcej niż miejsc. Ostatecznie utworzonych zostało pięć klas pierwszych, co oznacza, że pierwszy dzwonek usłyszało prawie 140 pierwszoklasistów. Wszystkie stworzone klasy posiadają profil ścisły, co wpisuje się w ogólnopolską tendencję, jaka występuje w liceach uniwersyteckich.
Klasy będą liczyły po 25 osób, czyli o jedną więcej niż w ubiegłym roku. Zdecydowaliśmy się na to, ponieważ ostatnie osoby na liście miały taką samą liczbę punktów. Mamy trzy klasy o profilu biologiczno-chemicznym, poza tym profil matematyczno-fizyczny i klasę dzieloną (matematyczno-informatyczną oraz matematyczno-geograficzną). W szkołach uniwersyteckich w Toruniu, Wrocławiu czy Łodzi profile ścisłe święcą triumfy, a więc, skoro istnieje takie zapotrzebowanie, to staramy się na nie odpowiadać”
– dodaje Dorota Linkiewicz.
Uśmiech na twarzy i gotowość do pracy towarzyszyły również kadrze pedagogicznej. Jedną z nauczycielek, której u progu nowego roku szkolnego ma wyjątkową motywację, jest Magdalena West, nauczycielka języka angielskiego, która spełnia swoje marzenie pracy w liceum uniwersyteckim.
Jestem pełna optymizmu i werwy do pracy. Uwielbiam patrzeć, jak młodzież się rozwija i chcę w nią „inwestować”, jeśli chodzi o umiejętności językowe. Moim marzeniem jest to, aby młodzi ludzie byli w pełni komunikatywni w języku angielskim i weszli w dorosłość z wysokim poziomem tego języka. Uczniami szkół uniwersyteckich są ludzie, którzy wiedzą, czego chcą, dlatego jestem podekscytowana początkiem tej współpracy. Mam nadzieję, że to, co mam im do zaoferowania, spotka się z pozytywnym odzewem”
– mówiła Magdalena West.
Z kolei Marian Seroczyński, nauczyciel historii i edukacji obywatelskiej, wziął pod swoje skrzydła jedną z klas pierwszych, a więc jego zadaniem będzie towarzyszyć uczniom w niełatwej adaptacji do nauki w szkole średniej.
Myślę, że na początku najważniejsze jest to, aby uczniów dobrze poznać – ich potrzeby i oczekiwania, a później dopasować do tego nasze wymagania”
– przekonywał. Jako historyk, stara się również przekazać wiedzę o patronach szkoły, a także o historii lokalnej, która zazębia się z działalnością Marii i Georga Dietrichów.
Na godzinie wychowawczej przedstawiam patronów naszej szkoły, więc uczniowie wiedzą, kim było małżeństwo Marii i Georga Dietrichów, a także są świadomi tego, co nasza szkoła im zawdzięcza. Poza tym staram się wplatać w treści lekcji historię lokalną.”
Największa niepewność, a może nawet odrobina strachu, malowała się na twarzach uczniów klas pierwszych.
Zdecydowałam się na wybór tej szkoły, ponieważ wiedziałam, że jest tutaj wysoki poziom nauczania. W przyszłości chciałabym studiować medycynę lub psychologię i wierzę, że ta szkoła pomoże mi dobrze przygotować się do takich studiów. Trochę się stresuję, ale myślę, że będzie dobrze”
– mówiła nam Zosia. Natomiast jej koleżanka, Hania, liczy na to, że odnajdzie tutaj swoje pasje i powołanie.
Ja podobnie jak koleżanka wybrałam XII LO ze względu na poziom. Jeszcze do końca nie wiem, co chcę robić w przyszłości, ale mam nadzieję, że rozwinę tutaj swoje pasje i podejmę decyzję co do wyboru kierunku studiów. Do wczoraj się nie stresowałam, ale dziś poczułam odrobinę emocji. Jednak jestem dobrej myśli.”
W zupełnie innym momencie licealnej przygody są uczniowie klas czwartych, którzy posiadają największy bagaż doświadczeń nauki w Uniwersyteckim XII LO.
Z nauczycielami znamy się już dość dobrze i ze wszystkimi dobrze się dogadujemy. Świetne jest to, że nie ma między nami dużego dystansu i możemy porozmawiać właściwie o wszystkim. Nauki jest dużo i oprócz tego, że uczymy się w szkole, to wykonujemy sporo pracy samodzielnie. Na szczęście z przedmiotów wiodących mamy bardzo dobrych nauczycieli, którzy doskonale nas przez to wszystko prowadzą”
– mówiła Julia Dąbrowska, a Iwona Witkowska dodawała:
Poziom nauki jest wysoki. Myślę, że spory wpływ ma na to współpraca szkoły z UWM. Ciekawie jest mieć zajęcia z wykładowcami akademickimi, bo oni pokazują nam trochę inny sposób nauczania i podejścia do nas.”
Naukę w liceum uniwersyteckim chwaliła również Maja Sambor, uczennica czwartej klasy o profilu humanistycznym.
Bardzo mi się tutaj podoba. Atmosfera jest cudowna, nauczyciele nie wywierają presji i nieprawdą jest to, że panuje tutaj tzw. wyścig szczurów. Materiał da się spokojnie przyswoić i treści są dobrze rozkładane w czasie. A nawet, jeśli zdarza się, że trzeba opanować więcej materiału na raz, to też nie ma większych trudności, bo nauczyciele przygotowują nam bardzo pomocne materiały. Współpraca z UWM też jest odczuwalna na co dzień – chodzimy na wykłady na Uniwersytet, co bardzo przydaje się, jeśli ktoś przygotowuje się do olimpiad przedmiotowych, a także korzystamy z Biblioteki Uniwersyteckiej UWM, która ma bogate zbiory.