RADIO UWM FM

Uwierz w muzykę

Current track

Title

Artist

Na UWM kolejny raz świętowaliśmy Europejski Dzień Logopedy

Written by on

Warsztaty dla przedszkolaków, spektakl, gra terenowa z udziałem studentów oraz specjalne prelekcje. Tak na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie świętowano w tym roku Europejski Dzień Logopedy. Poznaliśmy także wyniki IX edycji Ogólnopolskiego Konkursu na Najtrudniejszą Lingwołamkę i Skrętacz Języka. Posłuchajcie relacji naszej reporterki!

 

 

Obchody Europejskiego Dnia Logopedy na Wydziale Humanistycznym organizują wspólnie: Instytut Językoznawstwa, Katedra Logopedii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego oraz Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Niesłyszących w Olsztynie. Hasło tegorocznego święta to: „Wzbogacając otoczenie, rozwijasz komunikację”.

To święto ma na celu propagowanie wiedzy logopedycznej oraz uświadomienie rodzicom i opiekunom, jak ważną rolę w życiu społecznym odgrywają mowa, język i komunikacja. Przypominamy, żeby rodzice nie zwlekali z udaniem się do logopedy, jeśli zauważą cokolwiek niepokojącego u swoich dzieci”

– mówi dr Magdalena Osowicka-Kondratowicz, kierowniczka Katedry Logopedii UWM.

Gościliśmy w tym roku trzy grupy przedszkolaków, m.in. z przedszkoli Żaczek i Poziomka. Studenci II roku logopedii przeprowadzili dla nich warsztaty „Logopedyczny Tor Przeszkód”, a studenci z koła naukowego Laboratorium logopedyczne warsztaty „Mówimy z naturą”.”

 

 

W miniony czwartek 6 marca poznaliśmy także wyniki IX edycji Ogólnopolskiego Konkursu na Najtrudniejszą Lingwołamkę i Skrętacz Języka.

Ten konkurs cieszy się dużym zainteresowaniem. W tym roku było ponad sto lingwołamek, a skrętaczy – kilkadziesiąt. I powiem szczerze, że z roku na rok ten poziom rośnie. Te teksty są dosyć trudne i skomplikowane. Czytamy je na głos i jeśli trudno się je wymawia, jeśli się mylimy, to znaczy, że ten tekst powinien zostać nagrodzony. Ważny jest też ten aspekt artystyczny”

– podsumowała jedna z jurorek, dr Magdalena Zaorska.

 

 

Uczestnicy mieli za zadanie przygotować skomplikowane pod względem wymowy teksty – lingwołamki (maksimum 15 wyrazów) i skrętacze (minimum 50 wyrazów).  Jury w składzie: dr hab. Monika Czerepowicka, dr Magdalena Osowicka-Kondratowicz oraz dr Magdalena Zaorska spośród setek lingwołamek i dziesiątek skrętaczy wybrało najciekawsze i najtrudniejsze utwory.

WYNIKI IX OGÓLNOPOLSKIEGO KONKURSU NA NAJTRUDNIEJSZĄ LINGWOŁAMKĘ I SKRĘTACZ JĘZYKA

Kategoria: najtrudniejszy skrętacz języka (teksty opracowane przez studentów)

I miejsce – Marta Szelenbaum (UW Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych, IV rok)
II miejsce – Lucyna Carzyńska (1 rok Policealne Studium Aktorskie im. A. Sewruka, Teatr im. S. Jaracza w Olsztynie)
III miejsce – Konrad Szymanek (UWM Filologia polska, I rok II stopnia, absolwent Logopedia I stopnia)

Wyróżnienia:
– Monika Łępkowska – UWM Logopedia I rok I stopnia
– Zuzanna Szczeszak – UWM Logopedia I rok II stopnia
– Marta Sotek – UWM Logopedia I rok I stopnia
– Katarzyna Kocięcka – UWM Logopedia I rok II stopnia
– Oliwia Suchecka – UWM Logopedia I rok I stopnia
–  Julia Barbara Wolniak – UWM Prawo III rok

Kategoria: najtrudniejsza lingwołamka (teksty opracowane przez studentów)
I miejsce – Oliwia Suchecka (UWM Logopedia I rok I stopnia)
II miejsce – Barbara Szczucka (UWM Logopedia I rok I stopnia)
III miejsce – Marta Sotek (UWM Logopedia I rok I stopnia)

Wyróżnienia:
– Dagmara Szydłowska – UWM Logopedia III rok I stopnia
– Natalia Kossobudzka – UWM Logopedia I rok I stopnia
– Zuzanna Ada Jankowska – UWM Logopedia I rok I stopnia
– Hanna Madeja – UIK II rok Logopedia
– Krystian Jabłoński – były student UWM
– Lucyna Carzyńska – 1 rok Policealne Studium Aktorskie im. A. Sewruka, Teatr im. S. Jaracza w Olsztynie

Kategoria: najtrudniejsza lingwołamka (teksty opracowane przez uczniów szkół ponadpodstawowych)
I miejsce – Agata Olszewska (LO nr 3 w Elblągu)
II miejsce – Emilia Kierzkowska (LO nr 3 w Elblągu)
III miejsce – Anita Bienert (LO nr 3 w Elblągu)

Nasza reporterka rozmawiała z dwiema z laureatek. Posłuchajcie!

 

 

W czwartek przed Aulą Teatralną zorganizowane zostały warsztaty w Polskim Języku Migowym „Oblicza komunikacji”. Można było się także zapoznać ze stoiskiem informacyjnym.

Jesteśmy obecni ze stoiskiem na temat komunikacji językiem migowym. Prezentujemy teledyski kręcone przez nasze dzieci i tłumaczone na język migowy. Mamy przygotowanych kilka zabaw aktywizujących i zachęcających do nauki tego języka. Jest to forma komunikowania się nie tylko dla osób, które niedosłyszą, ale również dla tych, które mają problem z wyrażeniem swoich potrzeb i emocji, tak jak np. dzieci z autyzmem. To duża pomoc w pracy logopedy”

– mówiła Magdalena Panasik-Amri, logopeda w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niesłyszących w Olsztynie.

W naszym ośrodku mamy też dzieci z afazją. Jest to również problem komunikacyjny. One także uczą się języka migowego jako alternatywnego sposobu komunikowania się, chociażby po to, by rozwijać umiejętności społeczne i mieć większy zakres kolegów i koleżanek”

– dodaje Aleksandra Szostak, pedagog szkolny.

 

 

Aby przybliżyć, jak ważna jest znajomość języka migowego, organizatorzy zaproponowali wykład Ewy Miller i Magdy Lachowicz „Między światami – komunikacja i funkcjonowanie społeczne osób g/Głuchych i słabosłyszących”, który tłumaczony był na język migowy. Studenci I roku przedstawili dzieciom sztuki teatralne „Urodziny Smerfetki” i „Trzy małe świnki”. Przedszkolaki reagowały z dużym entuzjazmem na wszystko, co działo się na scenie i dialogowały z aktorami. Jak podobała im się wizyta na Wydziale Humanistycznym? Posłuchajcie!

 

 

 

Wydarzenie zakończyło się grą terenową na Wydziale Humanistycznym „Na tropie logopedy”, którą zaproponowali studenci z koła naukowego Laboratorium logopedyczne.

 

 

Relację przygotowały: Maja Stryjewska i Anna Wysocka (Wiadomości Uniwersyteckie).

 


RADIO UWM FM

Uwierz w muzykę

Current track

Title

Artist