KARAŚ/ROGUCKI & OFELIA – Houston [PIOSENKA TYGODNIA]
„Houston” to nowy utwór Karasia i Roguckiego z gościnnym udziałem wyjątkowej artystki młodego pokolenia – Ofelii, czyli Igi Krefft. Duet zapowiada trzeci, ostatni album i zamyka tym samym miłosny tryptyk muzyczny. “Atlas Iskier” ukaże się na początku 2024 roku, a jego kolejnym przedsmakiem, po coverze „Zaopiekuj się mną”, jest właśnie elektroniczny „Houston”.
– Współpraca z Ofelią zaowocowała mocno elektronicznym utworem „Houston”. Nasze głosy ładnie przytuliły się do siebie i pięknie współgrają – zarówno barwy, jak i emocje, opowiadając historię ucieczki z popsutego świata. Naszym pojazdem jest miłość, a uciekamy stąd, bo mamy problem „Houston” – ze wszystkim – tłumaczy zespół.
KARAŚ/ROGUCKI nie mówią wprost, że to koniec, ale nastrój pożegnania jest wyczuwalny. Wątki rozstania, podsumowania czy zamknięcia ważnej muzycznej historii przy nadchodzącym projekcie będą kluczowe. W albumie „Atlas Iskier” miłość już nie leczy, nie ratuje – tym razem artyści mówią o tym uczuciu jak o ucieczce przed samotnością, opowiadają o nim w kontekście desperacji czy próby zapełnienia pustki. Muzycznie krążek kontynuuje wątki z poprzednich wydawnictw, ale jest w odbiorze zdecydowanie mroczniejszy.
Nowy projekt to także nowa trasa koncertowa, która 21 kwietnia zawita do Olsztyna.
SLEAFORD MODS – West End Girls
Kultowy klasyk Pet Shop Boys z 1986 roku w nowej wersji! Duet z Nottingham stworzył cover pomiędzy trasami koncertowymi promującymi ich ubiegłoroczny album „UK GRIM”, a następnie poprosił o błogosławieństwo samego Neila Tennanta i Chrisa Lowe’a. „West End Girls” Sleaford Mods spotkało się z czymś więcej niż tylko aprobatą – Pet Shop Boys zremiksowali także ten cover, a remiks znalazł się jako jeden z utworów na limitowanej 12” edycji singla.
„West End Girls” to piosenka bardzo bliska mojemu sercu, pod wieloma względami mój utwór o dojrzewaniu – mówi Andrew Fearn. Nie da się ukryć, że Pet Shop Boys zawsze mieli istotny wpływ na Sleaford Mods, a zdolność Chrisa i Neila do łączenia wyrafinowanej elektroniki i bogatej osobowości często służyła jako podstawa współpracy między producentem Andrew Fearnem i frontmanem Jasonem Williamsonem.
Wszystkie zyski z utworu trafią do organizacji charytatywnej Shelter zajmującej się bezdomnymi.
DORIAN SORRIAUX – I Believe That You Can Change
Francuski artysta dał się poznać jako gitarzysta grupy Blues Pills, w której występował w latach 2011-2018. Po opuszczeniu zespołu rozpoczął karierę solową, czerpiąc inspirację ze złotych czasów muzyki folkowej. Jego debiutancka EP-ka „Hungry Ghost” zebrała świetne recenzje i pozwoliła mu koncertować po całej Europie w roli supportu Mylesa Kennedy’ego. Teraz przyszedł czas na pełnoprawny debiut. Longplay „Children of the Moon” ukaże się w czerwcu 2024 roku, a jego pierwszym przedsmakiem jest utwór „I Believe That You Can Change”.
– Piosenka opowiada o doświadczeniu duchowym, komunikowaniu się z żywiołami i wierze, że zmiana na lepsze jest możliwa. Chodzi o uświadomienie sobie, że wszyscy jesteśmy ze sobą połączeni, i że krzywdzenie siebie nawzajem nie jest właściwą drogą – mówi artysta.
HURT – Tornado Rekinów
Po dziesięciu latach od ostatniej płyty znany wszystkim wrocławski zespół HURT otwiera nowy rozdział, w którym wyraźnie nie jest już młodzieżą. Autorzy pokoleniowego przeboju „Załoga G” przygotowali jak zwykle eklektyczny album, na którym nie zabrakło znanych i zdolnych gości. Współtwórcami ósmego albumu zespołu zostali m.in. Igor Boxx (połowa kultowego duetu Skalpel), czy młoda soulowa wokalistka Martyna Baranowska. Premiera już niebawem!
Kolejnym zwiastunem płyty jest singiel „Tornado rekinów”. To piosenka osobista, piosenka o miłości, piosenka która odwołuje się do kultowego filmu „Sharknado”. W warstwie muzycznej jest to hołd dla zespołu Depeche Mode, muzycznych bohaterów młodości chłopaków z Hurtu.
WIJ – Przestwór [PŁYTA TYGODNIA]
15 grudnia premierę miał drugi długogrający album zespołu WIJ.
Wij to czarujący Frankenstein zrodzony z eklektycznych muzycznych gustów tria rozsianego na trzy strony Polski.
Gitara barytonowa Palca, pełniąca, jednocześnie z główną, funkcję basu, orze słuchacza ciężkimi riffami, w których czujne ucho odnajdzie ślady wielu metalowych i hard rockowych gatunków z lat 70. 80. i 90. Nie jest to jednak granie retro, tylko gorąca zupa ugotowana na pożywnych inspiracjach.
Wokal Tui Szmaragd uosabia znany bon mot Toma Waitsa o „pięknych melodiach mówiących o potwornych rzeczach”. Solidnie ukształtowany głos pozwala jej swobodnie i wyraziście prowadzić zawiłe historie, które za pośrednictwem dawnych legend, opowieści o dziwnych stworzeniach, wyklętych zakątkach kosmosu, czy wypaczonych magią królestwach, odsłaniają ciemne i grząskie zapadliska ludzkiego umysłu.
Najnowszy nabytek zespołu to natomiast perkusista Bob, który na dotychczasową, niemal punkową moc bębnów Wija nakłada nową jakość precyzji, czego dowodem jest właśnie nowy krążek, odsłaniający inne niż dotychczas oblicze Wija, z bardziej organicznym i autorskim podejściem do brzmienia i kompozycji.
Wydawnictwo zatytułowane „Przestwór” to dziewięć historii o porońcach, skrzypłoczach, bazyliszkach, pojazdach bojowych i wielu innych dziwactwach egzystujących od kosmicznych przestrzeni, przez krainy zmarłych, aż po morskie głębiny. Wszystko to osadzone na chwytliwych riffach i pulsujących, momentami transowych rytmach. Album ukazał się nakładem wydawnictwa Piranha Music, a o oprawę graficzną ponownie zadbał Maurycy Gomulicki.
Na początku 2024 roku WIJ w towarzystwie Narbo Dacal wyruszą w trasę promującą nowy album. 13 stycznia wystąpią na olsztyńskiej Scenie Zgrzyt.
Tracklista:
1. Panzerfura
2. Poroniec
3. Oko
4. Brek Zarith
5. Lete
6. Lucyferyna
7. Niezatapialny
8. Skrzypłocz
9. Z raju won