„Pluszowe kagańce” to najnowszy singiel pochodzącego z Olsztyna Dryskulla z gościnnym udziałem Błażeja Króla. Z polskich nowości mamy w tym tygodniu kooperację BRK, Jamala i Moo Latte, a zagranicę reprezentują piosenki Sacred Paws i Kaleo. Płytę tygodnia „Cowards” nagrał brytyjski zespół Squid.
DRYSKULL & BŁAŻEJ KRÓL – Pluszowe Kagańce [PIOSENKA TYGODNIA]
Muzyk i producent znany ze współpracy z Mrozem, Sokołem, czy ostatniego singla Męskiego Grania, prezentuje trzeci numer z nadchodzącej płyty. Pochodzący z Olsztyna artysta zaprosił do nagrania kolejnego singla Błażeja Króla.
Po latach pracy z wieloma gwiazdami polskiej sceny muzycznej, Robert Krawczyk, bo tak naprawdę nazywa się DrySkull zdecydował się na wydanie swojego pierwszego albumu producenckiego. Zaprosił na nią artystów, których wrażliwość jest mu bliska i stanowi dla niego inspirację. W pierwszym numerze promującym płytę do DrySkulla dołączyli Grubson i Miodu oraz… Seye Adelekan – basista koncertowego składu Gorillaz. Z kolei druga piosenka wprowadziła słuchaczy w świat funkującego popu, a na wokalu usłyszeliśmy Baranovskiego.
Teraz DrySkull odsłania kolejne karty i prezentuje efekt współpracy z jednym z najbardziej cenionych artystów sceny alternatywnej ostatniej dekady. Wspólnie z Błażejem Królem stworzyli „Pluszowe kagańce”, czyli pełen lirycznych zaprzeczeń rockandrollowy utwór o “bałaganieniu w czystości” i “spadaniu do celu”.
DrySkull ma na koncie około 100 wydanych utworów. Już w wieku 18 lat trafił do grupy Kangaroz, z którą wystąpił na festiwalu Top Trendy w Sopocie. W trakcie studiów mieszkał z Tomsonem. Jego pierwszym zetknięciem z produkcją było stworzenie beatu do piosenki „Brand New Day” Afromental. Chwilę później na swojej muzycznej drodze spotkał Mroza, z którym pracował nad albumami „Rollercoaster”, „Aura” i „Złote bloki”. Dalszy rozwój unikatowego stylu przyniósł mu współprace między innymi z Lanberry, Bartkiem Królikiem, Paulą Romą, Baranovskim czy Natalią Zastępą. W 2024 roku pracował z Marylą Rodowicz przy nowej odsłonie hitu „Sing Sing” oraz wyprodukował hymn jubileuszowej XV edycji Męskiego Grania, czyli „Wolne Duchy”.
Blisko mu również do polskiego hip-hopu. Robił beaty dla VNMa, Pokahontaz, ZBUKA, Bezczela, Solara i Białasa. W 2017 roku wyprodukował utwór Sokoła i Dawida Podsiadło „Świadomy Sen”. Odpowiadał również za poprowadzenie zwycięskiego zespołu White 2115 podczas widowiska RedBull Soundclash na warszawskim Torwarze.
BRK & JAMAL & MOO LATTE – Payback
BRK, czyli Bartosz Kochanek, znany do tej pory jako DJ BRK, to wzięty producent muzyczny, kompozytor, raper i Dj. Jego nazwisko od lat pojawia się obok takich artystów jak Vito Bambino, Igo, Mrozu, Grubson, Jamal czy Jarecki, ale to dopiero wierzchołek góry współprac. Dwa lata temu ukazał się jego producencki album „Juice”, a na nim 16 numerów, do których wokale nagrali m.in. Igo, Vito Bambino, Paulina Przybysz, Grubson, Jarecki, Kathia, Miodu czy Miętha.
Przez lata szara eminencja polskiej sceny muzycznej teraz postanawia zająć należne mu miejsce, bo jak sam mówi – każda współpraca wymaga mniejszych lub większych kompromisów artystycznych, a w nim przez te lata zbierał się materiał na tyle osobisty, że nie oddałby go innemu artyście.
Singiel „Payback” to modelowy przykład numeru, który powstaje wyłącznie z pasji i dla przyjemności. Trzech gości wchodzi do studia bez musu, bez napinki, po prostu porobić muzę – znają się od lat, wiedzą na co ich stać i robią kawałek, który oddaje cały ten fun. Ten pozytywny vibe podrywa z krzesła. Do singla dostajemy także klip, w którym wystąpili i zatańczyli przyjaciele muzycy BRK, a także jego żona.
Premierę płyty „Barry Black” zaplanowano na 11 kwietnia.
SACRED PAWS – Fall For You
Szkocki duet indie-popowy planuje wydanie trzeciej płyty. Ta decyzja zamknęła pięcioletni okres rozpadu grupy. Zespół tworzą Ray Aggs (wokal, gitara) i Eilidh Rodgers (wokal, perkusja), które wcześniej grały razem w zespole Golden Grrrls.
Debiutancki album Sacred Paws „Strike a Match” z 2017 roku zdobył nagrodę Scottish Album of the Year. Stało się to za sprawą porywającej mieszanki post punkowej brawury i afrobeatowych rytmów kojarzących się z Felą Kutim. Druga płyta „Run Around the Sun” ukazała się dwa lata później. Następnie drogi Aggs i Rodgers się rozeszły. W listopadzie ubiegłego roku ukazał się pierwszy singiel po przerwie „Another Day”.
Nowa płyta „Jump Into Life” zostanie wydana 28 marca.
KALEO – Back Door
Islandzka grupa rockowa wraca z singlową zapowiedzią nowej płyty. „Mixed Emotions” będzie czwartym długogrającym krążkiem zespołu założonego w 2012 roku. Co ciekawe, świeży singiel to piosenka doskonale znana fanom Kaleo.
Wykonujemy tę piosenkę na żywo od lat. Wielu naszych fanów ją zna i prosiło nas, żebyśmy ją w końcu nagrali. Jesteśmy bardzo szczęśliwi, że stanie się częścią nowej płyty – mówi frontman zespołu Jökull Júlíusson, znany też jako JJ Julius Son.
Poprzednia płyta zespołu „Surface Sounds” okazała się mniejszym sukcesem niż wielokrotnie pokryty platyną album „A/B” z 2016 roku. Na płycie „Mixed Emotions” znalazły się znane z naszej anteny single „Lonely Cowboy”, „Rock N Roller” i „USA Today”. Krążek ukaże się 9 maja.
SQUID – Cowards [PŁYTA TYGODNIA]
Nowa płyta brytyjskiej grupy to album o złu. Składa się z dziewięciu różnych historii, a jego utwory, pełne nawiązań i ukrytych znaczeń, są przesiąknięte czarnym humorem. To płyta bogata w warstwy i harmonie, łącząca cyfrowe pejzaże dźwiękowe, akustyczny rozmach i eksperymentalne brzmienia, powstałe przez przesuwanie granic możliwości instrumentów.
Na swoim trzecim albumie Squid, czyli Louis Borlase, Ollie Judge, Arthur Leadbetter, Laurie Nankivell i Anton Pearson, mieszają folk, kosmische music, psychodelię, jazz i elektronikę. Jak tłumaczy basista Laurie Nankivell: „To naprawdę trudne. Trzeba lat, żeby znaleźć wspólny język dla pięciu osób, ale nam się to udało – muzycznie rozumiemy się bez słów i nawzajem się napędzamy”. Trudna praca? „Tak” – kontynuuje z podekscytowaniem – „ale wiemy, że to nasza najlepsza płyta!”.
„Cowards” to najbardziej odważny album Squid: jednocześnie rozszerzający swoje horyzonty i wracający do podstaw. Gitarzysta Louis Borlase mówi: „Myśleliśmy o albumie z świetnymi piosenkami. Proste pomysły, które rezonują w zupełnie inny sposób niż „O Monolith”, który był gęsty i skomplikowany”. Podczas gdy poprzednie dwa albumy poruszały typowo brytyjskie tematy, zarówno w warstwie tekstowej, jak i brzmieniowej, „Cowards” to płyta, w której zespół patrzy na świat szerzej. Judge przypisuje to wpływowi tras koncertowych: „Wszystko to znalazło się na tej płycie w sposób, którego początkowo nie dostrzegałem. Każda piosenka ma przypisane konkretne miejsce, które odwiedziliśmy wszyscy razem, jak Nowy Jork, Tokio i Europa Wschodnia”.
W warstwie tekstowej Ollie Judge odnajduje piękno w alienacji, śpiewając o marzeniach i strachu przed wolnością – inspiracją była dla niego kultowa produkcja „Kieł” w reżyserii Yorgosa Lanthimosa. To dziewięć historii, których bohaterowie mierzą się z sektami, charyzmą i apatią. Prawdziwe i wymyślone postacie zanurzają się w mrocznym oceanie między dobrem a złem. Wokalista i perkusista Ollie wyjaśnia, że kiedyś zwracał uwagę na „rzeczy z prawdziwego życia, które widziałem na ulicy. Ludzi, których znałem, i tych, których spotkałem”. Jednak między ostatnim albumem a dzisiaj, te społeczne obserwacje ustąpiły miejsca wyimaginowanemu światu, który wydawał się bardziej prawdziwy.
Zespół nagrał „Cowards” w Church Studios w Crouch End, współpracując z producentkami Martą Salogni i Grace Banks, laureatkami nagrody Mercury. Dodatkową produkcją zajął się ich wieloletni mentor i współpracownik Dan Carey, który nagrywał dwa poprzednie albumy Squid. Płyta została zmiksowana w Seattle przez Johna McEntire’a, a następnie poddana masteringowi w Brooklynie, gdzie Heba Kadry nadała jej ciepłe, analogowe brzmienie.
Do nagrania dodatkowych wokali i instrumentów Squid zaprosili wybitnych przyjaciół i muzyków: duńską eksperymentalną autorkę piosenek Clarissę Connelly, kompozytora, pianistę i wokalistę Tony’ego Njoku, Rosę Brook z punkowego zespołu Pozi, mistrza perkusji Zandsa Duggana oraz Ruisi Quartet, współpracujących z Jonny’m Greenwoodem, grających na skrzypcach, altówce i wiolonczeli. Dzięki tej różnorodnej obsadzie Squid byli w stanie poszerzyć swoje brzmienie, pisząc aranżacje, które narastają, budują napięcie by potem przejść w wyraźną melodię. Stworzyli coś nowego i naprawdę niezwykłego!
Lista utworów:
1.Crispy Skin
2.Building 650
3.Blood on the Boulders
4.Fieldworks I
5.Fieldworks II
6.Cro-Magnon Man
7.Cowards
8.Showtime!
9.Well Met (Fingers Through The Fence)