29 października na Wydziale Humanistycznym UWM odbyło się drugie seminarium naukowe z okazji Międzynarodowego Dnia Świadomości Jąkania. Jego hasłem było „Słuchanie ma moc. Osoby jąkające się mają wyjątkową okazję, by nauczyć świat słuchania”. Podczas wykładów i warsztatów dyskutowano m.in. o zmianach w podejściu do jąkania oraz stereotypach i mitach na jego temat. Posłuchajcie naszej relacji!
29 października na Wydziale Humanistycznym UWM odbyło się seminarium naukowe z okazji Międzynarodowego Dnia Świadomości Jąkania. Była to już druga edycja. Jej hasłem było „Słuchanie ma moc. Osoby jąkające się mają wyjątkową okazję, by nauczyć świat słuchania”. Jego organizatorami byli: Katedra Języka Polskiego i Logopedii UWM, Warmińsko-Mazurski Oddział Polskiego Towarzystwa Logopedycznego oraz Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 1 w Olsztynie. Za cel obrano przekazanie informacji o słuchaniu i o zmianach w podejściu do jąkania. Również zwiększano świadomość o tym, co dzieje się z taką osobą i o pokazaniu jej wartości i niezwykłości.
Międzynarodowy Dzień Świadomości Jąkania (International Stuttering Awareness Day, w skrócie ISAD) obchodzony jest w zasadzie 22 października. Jednak w okolicach tego dnia na całym świecie organizowane są liczne wydarzenia zwracające uwagę na problem niepłynności mowy. Katedra Języka Polskiego i Logopedii UWM, która kształci logopedów i specjalistów od poprawności językowej, włączyła się w obchody. Podczas seminarium uczestnicy mogli dowiedzieć się więcej o neuroróżnorodności i znaczeniu słuchania. Przygotowano liczne wykłady, spotkania z ekspertami, a także miała miejsce projekcja filmu „Echo” w reżyserii Emi Buchwald.
O poruszane kwestie podczas paneli, a także o potrzebę organizowania takich wydarzeń zapytaliśmy moderatorkę seminarium – mgr Zenobię Bogdanowską.
Jak podejmować dyskusję, aby nikt nie poczuł się urażony?
To jest na pewno wyzwanie dla wielu z nas, ponieważ trzeba rozpocząć od empatycznego słuchania, czyli ze zrozumieniem i akceptacją drugiej osoby. Każdy z nas ma prawo do własnej perspektywy i to jeśli możemy siebie wysłuchać jest bardzo ważne.”
– mówi ekspertka.
Jakie są stereotypy i mity wokół jąkania?
Jest ich bardzo wiele. Na przykład to, że takie osoby są mniej inteligentne i wartościowe. To, że jąkanie jest chorobą – a nie jest. To, że z jąkaniem trzeba walczyć, a to nie jest wróg, z którym trzeba walczyć, tylko należy rozpocząć od akceptacji. Także to, że rodzice są winni temu, że dziecko się jąka. To też jest mit do obalenia.”
– dodaje.
Oprócz warsztatów zarówno dla dorosłych jąkających się, jak i dla dzieci i ich rodziców, była też okazja do wysłuchania wykładów. Dotyczyły one m.in. olsztyńskiej logopedii i neuroróżnorodności. O radości z komunikacji i ćwiczeniach wspierających dzieci z jąkaniem wczesnodziecięcym opowiedziała mgr Marlena Kosecka z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 w Olsztynie. Posłuchajcie!
Czy warto organizować takie wydarzenia?
Oczywiście, że tak! Rok temu byłam uczestnikiem, a teraz zdecydowałam się też dorzucić małą cegiełkę. Są wartościowe, bo poruszamy nie tylko typowo tematykę jąkania, ale wszystko co jest wokół tego. Jak najbardziej jestem za tym i myślę, że mogłoby być więcej takich seminariów naukowych, organizowanych nawet na naszym Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim.”
– podkreśla prelegentka.
Relację przygotował Paweł Obrycki.