Reklama – to hasło przewodnie styczniowego numeru Wiadomości Uniwersyteckich. Dowiecie się z niego m.in. czym jest marka osobista, do czego wykorzystuje się neuromarketing i sztuczną inteligencję, a także, co wolno reklamować, a czego nie. W studiu Radia UWM FM gościliśmy redaktor naczelną pisma UWM – Darię Bruszewską-Przytułę. A rozmawiał z nią Piotr Szauer. Posłuchajcie!
„Nie ma chyba nic bardziej wszechobecnego niż reklama. Nawet ci, którzy deklarują, że pozbyli się telewizorów, radia nie słuchają, a w komputerach poblokowali wyskakujące okienka z marketingowymi treściami, spotykają się z tymi przekazami na każdym niemal kroku. Ustawa krajobrazowa nie jest w stanie uratować nas przed nieestetycznymi billboardami, banerami i dwuznacznymi hasłami (i zdjęciami). Może się wydawać, że w reklamie było już wszystko: od „pewnej takiej nieśmiałości” odbiorców na widok środków higienicznych dla pań, przez próby obejścia zakazu reklamy alkoholu (pozdrawiamy wszystkie Mariole!), po zarzuty o seksizm (i jeszcze więcej seksizmu). To, co trzy dekady temu oburzało, dzisiaj wydaje się niewinne, a zapamiętane w dzieciństwie slogany powtarzamy do dzisiaj. Obudzona w środku nocy wyśpiewam co najmniej kilka reklamowych szlagierów z drugiej połowy lat 90. I sądzę, że znajdę innych, którzy dołączą!” – pisze na pierwszych stronach styczniowych Wiadomości Uniwersyteckich redaktor naczelna pisma Daria Bruszewska-Przytuła.
„Do reklamy mamy stosunek nieco ironiczny (bo przecież wszyscy, ale to wszyscy wiemy, że one kłamią), trochę się niecierpliwimy na ich widok w przerwie programu (przeklęty road blocking!), ale trochę nas śmieszą i trochę wzruszają (tak, te świąteczne szczególnie). Nad tym, żeby przekazy do nas docierały i osiągały zamierzony cel, pracują nie tylko kreatywni artyści, ale także specjaliści od naszych… mózgów. Firmy gotowe są opłacać rzesze ekspertów, by dowiedzieć się więcej o naszych upodobaniach i reakcjach na promowane treści, a inni specjaliści spędzają godziny z kalkulatorem, by podliczyć, jaka jest wartość reklamowa Lewandowskiego czy Chodakowskiej. A co w tym czasie robimy my, redaktorzy „Wiadomości Uniwersyteckich”? Pytamy naszych uczelnianych ekspertów o to, czym jest marka osobista, do czego w reklamie wykorzystuje się neuromarketing i sztuczną inteligencję, a także o to, co wolno reklamować, a czego nie. Rzucamy też okiem do własnego ogródka i dokonujemy przeglądu ciekawych inicjatyw promujących naszą uczelnię i poszczególne wydziały. Zdecydowanie wychodzą one poza ramy pierwszego z działów! I jeszcze sekretna wiadomość dla tych osób, którym wśród artykułów dotyczących reklamy brakowało czegoś o języku takich przekazów: zapraszamy do… kolejnego wydania. Niech to będzie taka nasza mała reklama. Albo… spoiler. Przyjemnej lektury!”
O styczniowym numerze Wiadomości Uniwersyteckich Daria Bruszewska Przytuła opowiedziała też w naszym radiowym studiu. A spotkał się z nią Piotr Szauer. Zapraszamy do wysłuchania rozmowy!
Styczniowe e-wydanie Wiadmości Uniwersyteckich znajciecie TU. Zachęcamy do lektury!