W 2024 roku wydawnictwo Gamebook wypuściło trzy książki. Najnowsza: „Księga CRPG” ukazała się 29 listopada. Natomiast na styczeń zaplanowano premierę opowieści o kulisach powstania „Wiedźmina 3” – „Wilczym śladem”. W audycji Podwójne Espresso gościliśmy jej autora Zbigniewa Jankowskiego. Zapraszamy do wysłuchania rozmowy!
W „Księdze CRPG” znajdziemy spis komputerowych gier fabularnych z lat 1975-2019. Prace nad nią rozpoczęły się… dwadzieścia lat temu!
Najpierw chciano zrobić listę, w której będzie 70 tytułów, ale po krótkim czasie Felipe Pepe, który był koordynatorem i redaktorem przedsięwzięcia, stwierdził, że to jest za mało i trzeba to poszerzyć. Z każdym kolejnym rokiem dokładano kolejne gry i w końcu zebrało się 400 tytułów w pierwszym wydaniu. Nad nimi pracowali wolontariusze. To byli fani z forum RPG Codex, ale również developerzy, projektanci… różni ludzie, którzy z własnej chęci chcieli zebrać ile się da w jednym PDF-ie, bo ta wersja jest dostępna dla wszystkich”
– mówił w naszym studiu właściciel wydawnictwa Gamebook, Zbigniew Jankowski.
Edycja rozszerzona jest ostateczną wersją księgi.
Jak podkreślał Felipe Pepe, musiano kiedyś przestać, bo okazało się, że w 2019 roku na samym Steamie pojawiło się kilkaset gier RPG, więc gdyby chciano rozwinąć opowieść i uwzględniać kolejne lata, praca mogłaby się toczyć w nieskończoność.”
W styczniu 2025 roku ukaże autorska książka Zbigniewa Jankowskiego – „Wilczym Śladem”. Będzie opowiadać o kulisach powstania „Wiedźmina 3” – jednej z najważniejszych gier wideo w historii.
Mamy do czynienia nie tyle z historią, co też opowieścią o ludziach, którzy tę grę stworzyli. Poprzez biografię, losy twórców możemy śledzić, jak oni znaleźli się w CD Projekcie właśnie w tym czasie, w którym powstawał „Wiedźmin 3″, a jednocześnie przeplatają się losy z reportażem na temat procesu produkcyjnego. Na potrzeby książki porozmawiałem 27 twórcami: od reżysera gry, przez projektantów, głównych leadów, artystów. Masa ludzi. Pamiętajmy jednak, że nad grą pracowało kilkaset osób i to, co w tej książce będzie to tak naprawdę wycinek i poprzez wycinek chcę pokazać całość i kulisy procesu produkcyjnego tej gry”
– tłumaczy autor.
Ze Zbigniewem Jankowskim rozmawiał Szymon Tołpa. Posłuchajcie!