Aktualności
25.04.2023

Tak świętowaliśmy Międzynarodowy Dzień Ziemi na UWM

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie włączył się w obchody Międzynarodowego Dnia Ziemi. Naukowcy i studenci z Kortowa (wspierani przez partnerów wydarzenia) zorganizowali m.in. warsztaty edukacyjne dla uczniów i zbiórkę elektrośmieci. Na plaży nad Jeziorem Kortowskim można było również za darmo skorzystać z serwisu rowerowego. A w Centrum Ekspozycyjnym "Stara Kotłownia" odbyła sie debata pod hasłem "Odpowiedzialnie zrównoważeni dla Ziemi".

 

Pierwszym akcentem obchodów Międzynarodowego Dnia Ziemi na UWM były warsztaty zorganizowane w piątek 21 kwietnia dla młodzieży licealnej. "Poprzedzały je wykłady naukowców z Wydziału Nauki o Żywności a także Katedry Chemii Rolnej i Środowiskowej. Gościliśmy też przedstawicieli firmy, którzy opowiadali o tym, w jaki sposób segregować śmieci a także co robi się z elektrośmieciami" - mówi Katarzyna Ulandowska z Centrum Współpracy z Otoczeniem Społeczno-Gospodarczym.

Główne wydarzenia zaplanowano jednak na poniedziałek 24 kwietnia. W Centrum Ekspozycyjnym "Stara Kotłownia" odbyła sie debata pod hasłem "Odpowiedzialnie zrównoważeni dla Ziemi". A na plaży nad Jeziorem Kortowskim można było za darmo skorzystać z serwisu rowerowego. I to jeszcze nie wszystko. "Przygotowaliśmy atrakcję dla dzieci od 4 do 6 klasy szkoły podstawowej. Mieliśmy okazję gościć studentów z kół naukowych. Dodatkowe atrakcje zapewnił pan dr Mariusz Antolak, który pokazywał jak rozsadzać rośliny i przesadzał z dziećmi pomidory. A prof. Stanisław Czachorowski pokazywał młodzieży, co żyje w Jeziorze Kortowskim."

 

Rozmawialiśmy także z prof. Stanisławem Czachorowskim z Wydziału Biologii i Biotechnologii UWM. Naukowiec pokazywał uczniom, jakie organizmy żywe można znaleźć w Jeziorze Kortowskim.

Dr inż. Mariusz Antolak z Wydziału Rolnictwa i Leśnictwa UWM przekonywał natomiast, że jadalne rośliny często są na wyciągnięcie ręki. Wspólnie z uczeniami szukał ich w Kortowie.

Relację przygotował Piotr Szauer.

Przyjaciele - stań się jednym z nich: