Od kwietnia tego roku na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie działa Uniwersyteckie Centrum Wsparcia. W jego strukturach funkcjonują ogólnouczelniane jednostki zajmujące się pomocą zarówno studentom, absolwentom, jak i pracownikom UWM. Naszym gościem była Anna Piotrowska.
Strukturę Uniwersyteckiego Centrum Wsparcia tworzą dwie sekcje podzielone na jednostki organizacyjne. Sekcja Adaptacji i Integracji Akademickiej obejmuje działania Ośrodka Kariery, Ośrodka Pomocy Psychologicznej i Psychoedukacji „Empatia” oraz Ośrodka ds. Osób z Niepełnosprawnościami. Natomiast Sekcja Analiz i Projektowania odpowiada za Ośrodek Analiz Edukacyjnych i Rynkowych oraz Akademię Projektowania Uniwersalnego.
"Uniwersyteckie Centrum Wsparcia to nowa, duża jednostka, ale tak naprawdę korzystająca z zasobów już funkcjonujących w naszym Uniwersytecie" - tłumaczy kierująca tą ogólnouczelnianą jednostką Anna Piotrowska. "Zmiany służą temu, żeby pokazać jak wielkimi zasobami dysponuje Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie. Oferujemy wsparcie psychologiczne, zarządzania w kryzysie, wsparcie osobom, które doświadczają kryzysów życiowych dnia codziennego, ale borykają się też z sytuacjami, gdzie potrzebna jest głębsza interwencja i musimy wykorzystać nasze kontakty wychodzące poza struktury uniwersyteckie. Ale przychodzą do nas nie tylko osoby w kryzysach. Studenci i pracownicy przychodzą do nas równiez po to, żeby rozwijać się osobiście, ale też w kontekście edukacji i przyszłej pracy zawodowej."
Centrum oferuje kompleksowe wsparcie. "Moment, w którym osoba zgłasza się do nas, to jest tak naprawdę moment rozpoznania potrzeby i pewnego rodzaju diagnozy. Musimy wiedzieć, z jaką trudnością czy problematyką mierzy się dana osoba, żeby można było zaproponować rozwiązanie szyte na miarę."
Z Anną Piotrowską spotykał się Piotr Szauer. Zapraszamy do wysłuchania rozmowy!
By skontaktować się z Uniwersyteckim Centrum Wsparcia UWM wystarczy wysłać maila na adres: ucw@uwm.edu.pl.
Do zadań Uniwersyteckiego Centrum Wsparcia należy:
1) dokonywanie analiz merytorycznych w sprawach związanych z ofertą kształcenia studiów
wyższych, studiów trzeciego stopnia, studiów podyplomowych i kursów dokształcających
oraz dostosowanie ich do potrzeb rynku pracy, zgodnie z obowiązującymi trendami,
2) wspieranie realizacji zadań związanych z przygotowaniem, wdrożeniem i nadzorem założeń
dotyczących polityki kształcenia Uniwersytetu w oparciu o przygotowane rekomendacje,
3) realizacja zadań zapewniających wysoką jakość kształcenia, w tym:
a) wsparcie w przygotowaniu i wdrożeniu jednolitego systemu oceny jakości kształcenia,
b) wsparcie w przygotowaniu i wdrożeniu jednolitego systemu podwyższania kwalifikacji
dydaktycznych nauczycieli akademickich,
4) zbieranie i upowszechnianie informacji na temat polskich i międzynarodowych standardów,
wytycznych i dobrych praktyk w zakresie jakości oraz innowacyjności kształcenia,
5) przygotowanie i wdrożenie wewnętrznego systemu zarządzania jakością wsparcia kandydatów
na studia, studentów i absolwentów w zakresie aktywizacji edukacyjno-zawodowej,
6) analiza rynku pracy w celu:
a) zidentyfikowania zapotrzebowania na nowe kierunki i zakresy kształcenia oraz modyfikacji
oferty kształcenia w odpowiedzi na potrzeby otoczenia społeczno-gospodarczego,
b) identyfikacji i minimalizacji luk kompetencyjnych studentów i absolwentów,
7) rozszerzenie programu szkoleń, kursów i studiów podyplomowych, przez włączenie się
Uniwersytetu w działania z obszaru Lifelong Learning (LLL),
8) przygotowanie i wdrożenie systemu zarządzania relacjami z otoczeniem społeczno-
gospodarczym w zakresie:
a) zaangażowania przedstawicieli życia gospodarczego w proces aktualizacji strategii
Uniwersytetu,
b) dostosowywania/aktualizowania kierunków, programów studiów i materiałów
dydaktycznych do wymagań gospodarki, rynku pracy i potrzeb pracodawców, realizowane
we współpracy z przedstawicielami przedsiębiorstw,
c) opracowywania programów szkoleń, kursów, oferty studiów podyplomowych również
we współpracy z przedstawicielami firm,
9) współpraca z jednostkami organizacyjnymi Uniwersytetu, realizującymi zadania związane
z zakresem działalności Centrum,
10) prowadzenie sprawozdawczości i przygotowywanie raportów, prezentacji, analiz i zestawień
w zakresach objętych działaniami,
11) stały monitoring oferty kształcenia w celu kompleksowej weryfikacji zakładanych efektów
w oparciu m. in. o:
a) analizę zgodności efektów uczenia się z potrzebami rynku pracy oraz zapotrzebowaniem
społecznym, z uwzględnieniem opinii i propozycji interesariuszy zewnętrznych,
b) weryfikację zakładanych efektów uczenia się z wykorzystaniem opinii opiekunów praktyk
zawodowych,
c) analizę procesu oraz efektów monitorowania losów zawodowych absolwentów,
12) kształtowanie idei modelu uczelni dostępnej, społecznie zaangażowanej, promującej działania
włączające, realizującej strategię na rzecz wyrównywania szans w dostępie do edukacji
na poziomie szkolnictwa wyższego,
13) zapewnienie wsparcia studentom, doktorantom oraz pracownikom Uniwersytetu,
znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej, borykającym się z różnego rodzaju
dysfunkcjami, czy też niepełnosprawnościami, mającymi wpływ na dobrostan psychiczny
i fizyczny utrudniającymi uczestniczenie w procesie uczenia się i nauczania,
14) prowadzenie działań z zakresu profilaktyki zjawisk niepożądanych w tym o znamionach
dyskryminacyjnych, nierównego traktowania, ograniczających możliwość uczestniczenia
w aktywnościach społeczności uniwersyteckiej i samym procesie dydaktycznym,
15) prowadzenie spraw związanych ze studentami z niepełnosprawnościami,
16) opracowywanie i aktualizacja bazy studentów z niepełnosprawnościami,
17) rozpoznawanie potrzeb studentów, doktorantów z niepełnosprawnościami oraz inicjowanie
działań zmierzających do likwidacji zidentyfikowanych barier utrudniających naukę
studentom niepełnosprawnym,
18) prowadzenie wypożyczalni sprzętu wspomagającego naukę studentów i doktorantów
z niepełnosprawnościami,
19) organizacja spotkań indywidualnych i grupowych ze studentami i doktorantami
z niepełnosprawnościami,
20) udzielanie indywidualnej pomocy studentom, doktorantom z niepełnosprawnościami
w zakresie prowadzonych studiów,
21) promocja działań Centrum,
22) współpraca w opracowaniu i wdrożeniu systemu zarządzania jakością kultury studiowania
i kształcenia w Uniwersytecie, w tym promocja wiedzy dotyczącej zapewniania jakości
kształcenia, w modelu uczelni dostępnej, minimalizującej bariery w równym dostępie
do edukacji,
23) współpraca z innymi jednostkami organizacyjnymi Uniwersytetu,
24) sprawozdawczość w zakresie wykonywanych zadań.”